Головна » Статті » Мої статті |
План-конспект занаття гуртка „Історики-краєзнавці”
Тема: Поняття про „рідний край”. Мета: познайомити гуртківців зі значенням поняття „рідний край” та його етимологією; показати зв’язок між поняттями „край – країна – Украї- їна”; визначити кордони рідного краю; розвивати вміння учнів користу- ватися атласами рідного краю, дидактичним матеріалом; виховувати любов до рідного краю і його історії. Обладнання: Мельниченко В.М. Історичне краєзнавство. Навч. посібник для студентів історичних факультетів. Черкаси: 2002; Власов В., Данилевсь- ка О. Вступ до історії України. Підручник для 5 класу. К., 2005; Черка- ська область: Географічний атлас: Моя мала Батьківщина. К., 2002; Кар- ти „Адміністративно-територіальний поділ України” та „Черкащина ту- ристична”. Тип заняття: теоретичне. Методи проведення: бесіда, робота з картою, атласом; робота в парах і гру- пах, ігрові заняття. Форма проведення: комбінована. Структура заняття 1. Організаційний момент. Керівник гуртка вітається з учнями і відмічає відсутніх. 2. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів. Вступна розповідь керівника гуртка: Сьогодні ми переходимо до вивчення шостої теми з програми гуртка „Історики-краєзнавці” першого року навчання, яка має назву „Збирання історико-краєзнавчих матеріалів про рідний край”. На цю тему виділено 30 год. В цій темі ми дізнаємося про методи історико-краєзнавчих досліджень, шляхи збирання краєзнавчих матеріалів, про карти та їх значення в краєзнавстві, про пошук історичних фактів, свідків історичних подій та правила запису спогадів. Але почнемо ми з поняття „рідний край”. Ця тема перекликається, з раніше вивченими темами 1 і 2 по гуртку та темою „Знайомимося з історією” із курсу „Вступ до історії України” за 5 клас. 3. Вивчення нового матеріалу. Керівник гуртка показує глобус і просить пояснити: що ми бачимо?
На Землі є великі ділянки суходолу, як вони називаються?
На політичній карті Європи є різнокольорові зображення частин територій: що це?
Отже, ми: земляни, євразійці, європейці і українці. Україна – це наша Батьківщина. Велика Батьківщина. Проте кожна велика територія повинна поділятися на якісь менші частинки. Чи є вони в Україні? - Учні пригадують, що це історико-етнографічні регіони та області. Керівник гуртка просить назвати, в якому регіоні проживаємо ми та пояcнити його назву. Назвати нашу область і обласний центр.
Середньому Подніпрів’ї), в Черкаській області, в місті Черкаси. Отже, саме Черкаська область, Черкащина є нашим рідним краєм. Хоча це поняття можна звузити і до меж районів області, або навіть окремого населеного пункту (села, селища, міста). Керівник просить назвати, які райони області знають учні, в яких населених пунктах народилися їхні батьки чи бабусі і дідусі. Але в більшості випадків, рідний край – це певна область, в якій народилася і проживає людина. Яка ж етимологія поняття „рідний край”? Яке походження цих слів? Керівник гуртка просить висловити думку, що означає „рідний край”, які є ще слова, що мають цей корінь; чи відомі вони нам з історії? - Учні вказують слова: рід, рідня, родичі, родовід тощо. Слово рід згадувалося в історичному оповіданні ”Пригоди Боривовка”. Отже, рід – це найдавніша людська спільнота, ще за первісного часу, колектив близьких, кровних родичів. Самі слова „рід”, „рідний” – давньослов’-янські. Керівник гуртка просить назвати: які значення слова „край” ви знаєте?
1) кінець (край села); 2) зріз (край тканини); 3) місцевість, сторона („Черкаський край”); 4) велика адміністративно-територіальна одиниця в Російській Федерації (Приморський край). Від різних значень цього слова походять і такі слова, як: Крайник – прикордонний мешканець; Крайниця – кордон; Крайнюк – той, що живе край села; Крайовець – дерево, що росте край лісу; Крайовий – місцевий. Цікаво, що слово край є і в інших слов’янських народів: болгар, словаків, сербів, хорватів, словенців. Отже, слово „край” теж старослов’янське. Воно є похідним від слова „кроїти”, з первісним значенням „відрізок”. Згодом його почали вживати у значенні „межа, кінець, берег”, а ще через певний час як „окраїнна смуга землі або земля відділена межами”. Керівник гуртка пропонує поспілкуватися в парах і запропонувати свій варіант визначення, що таке „рідний край”? - Учні висловлюють свої варіанти, а кращий із них записують в зошит. А тепер повернімося до Черкаської області. Що ви знаєте про утворення області та про її межі? - Учні повинні назвати дату – 1954 р. та області, з яких утворилася Черкащина і які є її сучасними межами (Київська, Полтавська, Кіровоградська, Вінницька). Географічні межі області учні розглядають за атласом і за картою. Наш край ще називають: „Край Тараса і Богдана”, „Шевченків край”, „Козацький край”. Поясніть ці назви. - Учні називають найвідоміших уродженців нашого краю: Тараса Шевченка та Богдана Хмельницького, а також той факт, що саме тут, на Середньому Подніпров’ї, зароджувалося українське козацтво. Далі керівник гуртка ділить учнів на 3-4 малі групи (по 4 особи) і дає завдання: намалювати власний варіант герба нашого краю – Черкащини. По закінченню завдання представники кожної групи показують результати своєї роботи і пояснюють малюнок. 4. Закріплення та повторення вивченого матеріалу. Керівник гуртка пропонує на закріплення та повторення матеріалу заняття розгадати ряд ігрових завдань. 5. Підсумковий етап. Керівник гуртка підводить підсумки заняття і робить висновок по темі. 6. Домашнє завдання: повторити конспект заняття.
Ігрові завдання до теми: „Поняття про „рідний край”
1. Шарада: 1. Перші три склади – дорогоцінний метал, два останніх – те, що переміщує на собі людина. Разом – назва міста. (Золото-ноша) 2. Перший склад – житлове приміщенняу чукчів, другий – великий крючок. Разом – назва річки. (Чум-гак) 2. Кросворд: По верикалі вираз «Рідний край»: 1. Річка, права притока Дніпра (Рось) 2. Історико-етнографічний регіон України (Полісся) 3. Одне з первісних значень слова „край” (відрізок) 4. Одна з областей, що межують з Черкащиною (Вінницька) 5. Районний центр, столиця козацькоїУкраїни (Чигирин) 6. Адміністративно-територіальна одиниця (район) 7. Столиця України (Київ) 8. Одне із значень слова „край” (сторона) 9. Соціальний стан, що зародився у нашому краї (козацтво) 10. Прикордонний мешканець (крайник) | |
Переглядів: 2133 | |
Всього коментарів: 0 | |