Головна » Статті » Мої статті

ДИСПУТ "ПРАВО І МОРАЛЬ"
Диспут на тему: "Мораль і право"
Мета і завдання диспуту: з'ясувати зв'язок між релігійними, моральними і правовими нормами; визначити головну функцію моралі та основні моральні категорії; сформувати у дітей почуття високої моральності та негативного ставлення до порушення моральних та правових норм
Проблемні питання диспуту:
1. Чи актуальні сьогодні "Заповіді господні"?
2. Що означають моральні категорії.
3. Що таке моральний ідеал?
4. Чи залежить добробут нашої країни від Вас?
Учасники диспуту: вчитель, учні 9-го класу, "гості": "богослов", "історик", "юрист", "філолог"
Вчитель: Історія свідчить, що виживали, міцніли, успішно протистояли стихіям та навалі чужоземців лише згуртовані народи, які безумовно підкоралися загальним нормам, що втілювали багатовіковий досвід спільного проживання. Порушників цих норм чекав громадський осуд.
Найпершими нормами поведінки людей були звичаї, традиції, релігійні та моральні норми. В них відобразилися уявлення людей про добро і зло, совість, обов'язок, щастя, сенс життя. Мораль виступає критерієм оцінки вчинків людей. Ці норми виникають стихійно, існують, як правило, в усній формі, відображаючись у свідомості людей.
В основі моралі загальнолюдські цінності. До них можна віднести і релігійні норми.
Богослов: Релігійні норми викладені в Слові Божому, яким є Біблія. Біблія – це збірка Священих Писань. Вона була першою друкованою книгою в світі (1452) і є найбільш відомою в світі. В її другій частині "Новий заповіт" викладені й 10 заповідей Божих я нагадую Вам їх:
"1. Я Господь Бог твій, не будеш мати інших богів, крім Мене.
2. Не роби собі ідола, або чогось схожого до того, що на небі вгорі, або на землі на долі, або у водах під землею: не вклоняйся їм, і не служи їм.
3. Не називай всує імені Господа Бога твого.
4. Пам'ятай день святий святкувати: шість днів працюй і роби в них усі діла свої, а день сьомий – свято Господу Богу твоєму.
5. Шануй отця свого і матір свою – добре тобі буде і довго житимеш на землі.
6. Не убий.
7. Не чини перелюбу
8. Не кради.
9. Не свідкуй неправдиво на свого ближнього.
10. Не пожадай жони приятеля свого, не пожадай дому ближнього свого, ні поля його, ні слуги його, ні вола його, ні осла його, ні всякої скотини його, нічого ішного, що є в ближнього твого".
Вчитель: Як Ви думаєте, чи актуальні нині ці заповіді?
Відповіді учнів...
Вчитель: А тепер послухаємо думку філолога.
Філолог: Ці заповіді були актуальні завжди; вони мають відображення в афоризмах, висловах, народних прислів'ях. Ось деякі із них: "Шануй батька й няньку, буде тобі скрізь гладенько", "Як батька покинеш, то й сам загинеш", Краще чесно вмерти, як нечесно жити", "Не бери, де не поклав", "На чужий коровай очей не поривай", "Чужим добром не збагатієш", "Хто не додержує свого слова, той сам себе зневажає" і т.д.
Вчитель: Отже, ми бачимо, що те осуджує релігія, осуджує і мораль. А тепер прослідкуємо, як ці норми стосуються права? Слово історику.
Історик: З утворенням держави виникають правові норми. Держава формулює свої вимоги у вигляді загальнообов'язкових норм, які виражаються у законах. Найдавнішими із записаних і відомих нам є закони царя Хаммурапі, написані у Вавілоні у XVIII ст. до н.е. Ось деякі із них: "Якщо людина скоїла грабіж і була піймана, то цю людину треба вбити". "Якщо людина під клятвою звинуватила людину, кинувши на неї звинувачення в убивстві, але не довела цього, то звинувач її повинен буди вбитий". "Якщо людина вкрала чи вола, чи вівцю, чи осла, чи свиню...вона повина заплатити в тридцятикратному розмірі...". "Якщо дружина чоловіка була схоплена лежачою з іншим чоловіком, то їх треба зв'язати і кинути у воду". "Якщо людина вибила зуб людині, рівній собі, то повинні їй вибити зуб".
Вчитель: Як бачимо перші правові норми були дуже сурорі чи навіть жорстокі. Схожі положення, ми можемо побачити і в "Салічній правді" франків, і в "Руській правді" Ярослава Мудрого і в Литовському статуті 1588 р. і в багатьох інших історичних законах. А як щодо сучасності? Слово юристові.
Юрист: Частина норм, які ми розглядаємо відносяться до галузі Кримінального права. В нашій державі вони записані в спеціальному законі – Кримінальному кодексі України. Ось деякі із них, що передбачають різні міри кримінального покарання:
ст. 93-98 вбивство (в т.ч. умисне вбивство – до 15 р. позбавлення волі)
ст. 125 – наклеп (від 1 до 5 р.)
ст. 81, 86, 140, 223, 2292 – крадіжка (штраф чи позбавлення волі від 3 до 10 р.)
ст. 88, 86, 142, 2232, 2293 – грабіж (від 5 до 10 р.)
ст. 178 – завідомо неправдиве показання (від 1 до 5 р.)
Вчитель: Отже, ми бачимо, що право і мораль тісно пов'язані між собою, вони взаємо доповнюють одне одного. Право допомагає моралі буди дієвою, а мораль служить основою правових норм. Усе що забороняє закон, забороняє і мораль. Хулігани, злодії, насильники не тільки переслідуються за законом, а й підлягають суду совісті.
Історик: Про це говорили ще давньогрецькі філософи, а також просвітителі й письменники XVIII-XIXст. Ось деякі афоризми: "Часто переконання бувають більш дієвими, ніж сила" (Езоп), "Сором забороняє те, що не забороняють закони" (Сенека), "Вищий суд – суд совісті!" (Віктор Гього), "Докори сумління є єдина доброчесність, що залишилися у злочинців"(Вольтер).
Вчитель: В своїй дискусії ми говоримо про різні моральні категорії. Це чесність, правдивість, повага, совість, сумління. Які ще категорії Ви знаєте? Якою повинна бути порядна людина?
Відповіді учнів...
Вчитель: Мораль не тільки закріплює досягнуте, але й виражає побажання, якими можуть бути відносини між людьми в їх найкращому виглядів. Це і є моральні ідеали. Що говорять про це релігія, а що думаєте Ви?
Богослав: Святе Письмо говорить, що Бог є моральним ідеалом віруючого. А до людей він звертається так! Люби ближнього твого, як самого себе".
Відповіді учнів...
Вчитель: Як ми бачимо мораль є основа і опора права. Найвищого рівня моральності право має досягти в процесі реального впорядкування суспільних відносин. Процес реалізації права пов'язується здебільшого зі свідомою правомірною поведінкою, яка й формує правове виховання. "Від правильного виховання дітей залежить благоустрій народу" (Джон Локк). Чи згодні Ви з цим? Чи буде Україна правовою державою, якщо це залежить від Вашого виховання?
Відповіді учнів...
Вчитель: Отже, підводячи підсумок, ми впевнилися, що між релігійними, моральними та правовими нормами є беспосередній зв'язок; що кожна порядна людина повинна дотримуватися моральних категорій, а від нашого виховання залежить майбутнє Української держави.
Категорія: Мої статті | Додав: Микола_Миколайович (02.11.2014)
Переглядів: 683 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar